torstai 9. kesäkuuta 2011

Kyllä maalla on mukavaa.


Ihmettelin tännään että ruahon kasvamistako se miäs siinä katteli. No kuulemma sitä just. Siinä se vaan seiso ja tuijotteli ympärilleens. Se on kyl mukavaa ko on nyt toi piha. Ei mua ennää kerrostalloon sais. 11 ja puali vuatta sitä tuli kerrostalosa asuttua, kolmesa eri talosa. Se ensimmäinen jonne muutin kottoo, oli ihanan rauhallinen ja hiljanen talo. Siälä asu mun lisäks melkein pelkkiä vanhuksia. Mää tajusin vasta myähemmin, että kuin hiljanen se on. Sillon ko mää asuin siälä, ni mua ärsytti ko mummot veti vessaa öisin ja putket lorisi. Kerran yläkerran mummo putos sänkystä yällä. Oli jotenki aavemaista herätä semmoseen piäneen ääneen joka huutaa "auttakaa, auttakaa". Menin herätämmään semmosen mummon ja papan joilla oli yleisavain. Sain aikani vakuutella postiluukusta olevani kuka olen. Sit ko ne usko ni mentiin nostamaan se mummo sänkyyn. Oli raukka kaatanu lasillisen vettäki päällens. Sit ko olin jo taas sänkysäni ni kuulin ko kotipalvelun auto tuli. Se mummo oli hälyttäny ne semmosella rannekkeella. Liian kauan siinä kyl kesti, vanha ihminen ko saa maata yli tunnin lattialla ennen ko kerkiivät paikalle. Sit ko oon vanha, ni ettin tommosen hiljasen kerrostalon misä kuuluu naapuriin jos puttoon sänkystä.


Ostin torilta amppelisa huovinkukan, pistin sen siihen emaliämpäriin mistä on pohja puhki. Kävin tonkimasa Huittisten plikan kukkapenkistä viälä vähä tulppaaneita. Istutin niitä tonne huvimajan piäleen. Tiiä sit mahtaaks ne selvitä, varmaan huanoin mahrollinen aika ruveta semmosia siirtelemmään paikasta toiseen. Hyttyset söi mua sen verran siinä ko niitä tulppaaneita laitoin, etten ees tiä kuin hualellisesti ne tuli istutettua. Lopulta juaksin pois paikalta ko sain tarpeekseni. En ees kehtaa kertoo mihin paikkoihin ne mua pisti.

Toi meijän makuuhuane on siittä kummallinen ko siälä ei ilma vaihru. Muualla on ihan viileetä öisin ko on ikkunat auki, mut makuuhuane tullee aina öisin kuumaks. Tarttis varmaan sit jo kohta siirtyä kellariin nukkumaan. Viime kesänä mentiin vasta juhannuksen jälkeen. Siälä on ihanan viileetä.

Tarttis varmaan ommella mukulalle jottain pitkähihasia paitoja. Jostain ohuesta vaaleesta kankaasta semmosia hellepaitoja. Nyt on niin kuuma ettei sillä miälellääns pitäis päällä pitkähihasta, mut ko muuten sen käsivarret pian pallaa. Kai sitä vois sille jo aurinkorasvaaki laittaa. Sitä ko on vaan jossain lukenu, että ei alle kaks vuatiaille sais sitä laittaa. No, mukula ei oo ennää montaa päivää vaille. Anoppi anto mulle sillon joskus monta muavikassillista miähen vanhoja vaatteita. Siältä löyty kaks froteista pupukuvioista potkupukuaki. Toinen vihree ja toinen oranssi. Niistä oli kummastaki sukkaosat ihan puhki ja haaroisa kauheita reikiä. Paikkailtukki niitä oli. Tein niistä sit hihattomat pairat mukulalle kesäks. Kyl ne sen aurinkorasvan kans menis ulkonaki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti