tiistai 29. lokakuuta 2013

Yksinkertainen on kaunista.


Mamma ja Pappa ei ymmärrä mua. Meijän autotalliin laitettiin kaukosäätimellä avattavat ovet ja mää jaksan erelleen kitistä siittä. Ko ne ostettiin, mää uhmasin ja sanoin, että en varmasti käytä sitä kaukoo, avvaan sen oven käsin. Suuri oli pettymys ko kuulin, ettei niitä saa auki ko nappia painamalla. Nyt mää sit puren hammasta ja painelen sitä nappia. Tunnen joka painalluksella miten uppoon syvemmälle saamattomuuteen ja laiskuuteen.

Mua ärsyttää nykyään kaikki tollanen turhuus johon ittens totuttaa. Mamma ja Pappa vakkuutteli, että ko tullee räntää taivaan täyreltä, mää kiitän onneeni ko ei tartte nousta autosta repimään tallin ovvee auki. Jos olis alusta asti pitäny nousta siältä autosta, se ei paljoo hetkauttais. Mut auta armias ko sihen tottuu, ni johan harmittaa sit ko se hajjoo. Ja sehän hajjoo, sanokaa mun sanoneen. Mitä monimutkasempi laite, sen varmemmin se mennee rikki. Yksinkertainen on kaunista, sano aina mun ala-asteen opettaja, ja mun miälestä se oli oikeesa.

Piäni ko olin, mentiin ostamaan mulle ja Kääkälle polkupyärät. Mää olisin halunnu pyäräni ilman vaihteita, myyjä ja vanhemmat puhu mut ympäri ja kohta mulla oli pyärä jossa oli kolme vaihretta. Pelkäsin, että ne vaihteet mennee rikki. Pelko oli turha, koska en pahemmin käyttäny niitä. Mut aina oon pelänny sitä, että sit ko totun johonki helpottavvaan asiaan, se hajjoo.

Mites te? Dikitaalinen ajastettava kahvinkeitin vai kattila ja suaratin? E-kirja vai paperiversio? Tiskikone vai käsitiski? Ootteko ottanu nykyajan avosylin vastaan?

15 kommenttia:

  1. siis hyvä sinä! Mie olen täysin samaa mieltä. salaa täällä kiroan että en todellakaan antanu miehen keittiörempan yhteydessä edes laittaa paikkaa astianpesukoneelle. haha..nyt sit suurperheen mammana kiemurtelen kiukusta tiskiharjan varressa kaks kertaa päivässä :D mutta kyllähän sitä ihminen on tekevä kun ei hanki liikoja apuja. jos miullaki ois se tiskikone ni jumittasin ne tiskausajatkin sit varmana netissä tai jotain muuta älyvappaata. mein talon miehet kinuaa sellasta tabuleettia. näppäilkööt noita pöytätabletteja mutta yhtään sähkörakkinetta ei nyt tule. piste.dii!! XD

    VastaaPoista
  2. Mä kyllä äänestän mukavuuksien puolesta. Mä haluisin nappulalla avattavat tallinovet. Meillä on myös tiskikone, luojan kiitos. Mut tykkään mä silti mun puuhellastakin. Se on ihan ykkönen! Mut ehkä se on se valinnan vapaus... Jos on aikaa niin voi tuikata tulen, jos ei niin painaa nappia ja vesi kohta kiehuu.

    VastaaPoista
  3. Meillä oli joskus auto, joka oli kans niin sähköistetty ettei edes peräkonttia saanut auki kuin nappulasta. Ja niinhän siinä kävi, että kerran kauniina pakkaspäivänä pakkasin piskin ronkkiin häkkiinsä ja läksin ajelemaan kaverin luo lenkille. Lenkistä ei meinannut tulla mitään kun se hemmetin lukko hajos eikä sitä ronkkia sit enää avattukaan. Luajan kiitos koiran häkissä oli varauloskäynti takaseinässä ja sain sen sieltä ulos vartin äheltämisen jälkeen. Onneks oli vielä kuukausi takuuta autossa jäljellä, uus sähkölukko olis maksanu 500e plus piuhat 100e.

    Ohan ne jotku mukavuudet ihan kivoja, esim tiski- ja pyykinpesukone, mutta mä oon sen verta vanhanaikanen silti että esmes mitään älypuhelinta en suostu ottamaan vaikka toi mies aina koittaa mulle omaansa tuputtaa, ku sen tars jo saada uus ja parempi vaikka vanhakaan ei oo vielä ees kahta vuotta.

    VastaaPoista
  4. Mä unelmoin saavani tiskikoneen. :) Muuten kotona on aika lailla sähkövimpaimia. ;)

    VastaaPoista
  5. Autotallin ovat aukee kun jaksaa vaan vetää ne auki, ei siis vempaimia siellä, saunaa lämmitetään puilla, millon lämmitetään,ainoat vempaimet on miun elämää helpottavat, on sähköisesti toimiva vuode, ja tiskikone. Teen keitän sähköllä toimivalla keittimellä, mutta hauduttaakin osaan.

    VastaaPoista
  6. No juu, kyllä kaukosäädinautotalli menee turhuuden puolelle. Ja hajoaahan se.

    Minäkään en ole vaihdepolkupyörien ystävä. Ostin ihanan vanhan Jopon poliisin huutokaupasta 90-luvulla, mutta siinä oli vaihteet! Vaihteet? Jopossa? Vein sen fillarikorjaamoon ja siellä setä poisti siitä moiset höpötykset. Sen jälkeen on kelvannut ajella.

    VastaaPoista
  7. Tuntuu nyt että oon puhunu itteni pussiin. Määhän en kestäis päivääkä ilman tiskikonetta. Älypuhelinki mulla on, tosin ei olis muuten mut ko ilmaseks sain. Vedenkeitintä pirin aluks turhakkeena, mut ostin sen sit lopulta sähkön säästön takia. Nyt en ossaa olla ilman sitäkään.

    VastaaPoista
  8. Mielenkiintoinen postaus. Pani oikein miettimään.
    Kahden hengen taloudessa en huolisi tiskikonetta. Kahvikeitin on, ja siitä tykkään. Tosin sillä ei tehdä kahvia, vaan pelkkä vesi, koska isäntä juo teetä/vettä, ja minä saan siitä samasta kahvit pika/murukahvin avulla. Keittimellä tulee sopivan kuumaa.
    Jos pyöräilisin, niin ei vaihteita missään nimessä.
    Älypuhelinta ei ole, -eikä tule.
    Pyykkikoneen tarvitsen, -ehdottomasti.
    Noista autotallin ovista sen verran, että silloin, kun oikein tuulee ja tuuli paiskoo ovia, niin silloin olisi hyvä tuollainen napista painamalla avautuva ovi.

    VastaaPoista
  9. Minäkin kuulun niihin, jotka ajattelevat, että kaikki sähkökäyttöinen (tai yleensä tekniikaltaan monimutkainen) menee kumminkin pian rikki. En ikinä hankkisi kaukosäätimellä toimivaa ovea, jos omistaisin autotallin. Haluaisin sellaisen autonkin, jossa ei ole muuta sähkökäyttöistä kuin valot, mutta eihän sellaisia nykyään ole.
    Kahvin keitän mutteripannulla tai perkolaattorilla, ne ei mene ikinä rikki, täytyy vain ostaa uusi tiiviste parin vuoden välein.
    Mutta... vedenkeitin on NIIIN kätevä, ja leivänpaahdin, ja se tiskikone!

    VastaaPoista
  10. Meill oli ennen tuollanen sähköovi. Olihan se hyvä, jos vaan ei ollut jäätynyt kiinni lattiaan, kun autosta suli vedet autotallin lattialle ja sit ne jääty pakkasella ;) Aikansa kutakin, nyt ei ole edes autotallia, vaan saa lakasta ja raapia, kun millon on lähössä jonnekin.
    Ajastettava kahvinkeitin oli joskus, mut ei siitä tullut mitään, kun se piipitti vähä väliä, ois herättänyt kaikki. Käsin tiskaan, koska kone hajos, eikä oo rahaa ostaa uutta, enkä ostas, ku perhe on pienentynyt. Kun sais jostain kantajat, jotta sain ulos sen koneen raadon, niin sais siihen tilaa vaikka mille tavaralle. Yksin en jaksa kantaa sitä konetta pellolle, eikä mies rupee kantamaan toisena gr...

    VastaaPoista
  11. Mä olen kyllä vastaan tollasia autotallin ovia..turhake! Ja muutenkin ihmiset liikkuu liian vähän.Ja kun luontaista liikkumista ei tule mennään punttisalille..
    Älypuhelint en huoli ikinä. Meillä on huonot linkit ja isännän puhelin (äly) toimii huonosti. Mun karvalakki puhelin toimii aina!
    Tiskikone kone on ja sillä aikaa kun se käy voin hakea vaikka puita takkaan jne..

    VastaaPoista
  12. Mä katoin semmosen dokkarin ku Hehkulamppuhuijaus. Siinä kerrottiin miten "uuden ajan" tuotteet valmistetaan jo semmosiks että niiden käyttöikä on joku pari vuotta. Muuten ei markkinat pyöris. Veikkaan että hiukan eri-ikäset laitteet on esim vanha kunnon nmt-puhelin verrattuna uusimpiin älypuhelimiin. Aattelen myös että kehitys ei millään voi mennä ihan rajattomasti eteenpäin. Sillon on hyötyä siitä, että on meitä kirppishamstereita jotka ei aina tartte sitä uusinta. :)

    Jaajuu ja mää laitoin sulle haasteen minkä oot varmaan jo satakolme kertaa tehny, mut käy ny kurkkaamas. ;)

    VastaaPoista
  13. Oi! Kiitos haasteesta! Käyn kattomasa. :-)

    VastaaPoista
  14. Ei hyvänen aika, ovi hajos! Luulis nyt että olis kestäny vaikka pari vuotta, mut että pari viikkoo! Mun olis pitäny koputtaa puuta ko kirjotin tämän postauksen...

    VastaaPoista
  15. Tankki4.11.13

    Kamalan myähäsä kommentoin, mut kommentoin silti. Mun miälestä Aivosolu sano hyvin, valinnan vapaus on valttia. Joskus ei oo aikaa, jaksamista yms yms tehä vaikeesti, sillon on kiva voida tehä helposti. Kun sitä aikaa ja jaksamista on, on hauskaa tehä välillä vaikeemman kautta oikein perinteisesti.

    Miälestäin sähköovet sun muut ei oo ollenkaan turhakkeita, ne on helpotusta sillon ku sitä tarttee. Mut silti kiva, jos ne aukee myäs käsipelillä. Tai vaikka sauna. Mää RAKASTAN puukiukaita ja saunan vanhanajan lämmittämistä ja vesien ronttaamista ämpäreisä. Mut silti haluaisin tulevaisuuresa hybridikiukaan, et on mahdollisuus siihen napin painallukseen, jos sitä tarttee. Sähköhellalla mää ruakaniki teen, mut haaveilen silti puuhellasta. Sillä vois paistella ja haudutella sit ku on aikaa.

    Ja tuntuu kans, et jotkut haluaa tehrä kaikki hankalasti vaan siks, ku on niin hianoo olla erilainen ja tuhahrella muitten hömpötyksille...

    Joissain asioisa vaan hankaluus tekkee homman miälekkääks. En tahtois siänestää siänitarhasa tai kalastaa kasvatusaltaasa.

    Yhtä kaikki, jokanen tavallaan! Dr. Pepper juu es ei, toiset tykkää, toiset ei.

    VastaaPoista